mari ikut

wow weeee~

pregnancy calendar

Tuesday, May 31, 2011

Penghargaan Buat Mereka...



Salam!

arini, ina berkesempatan utk update en.belog.. ms ade lagi sebelum ina fly balek ke Bumi Sarawak..

di kesempatan ini, ina mewakili kawan2 yg lain nk ucapkn TERIMA KASIH BANYAK2 buat smua pensyarah IPG KDRI yg mengajar kami selama kami berada d sana... terutama skali yg mengajar opsyen Pemulihan Khas Sekolah Rendah, kursus KPLI Ambilan Jun 2009. tak lupa juga wat pensyarah2 yg mencurahkan ilmu mereka kpd kami secara langsung ataupun tidak langsung, terutama skali dlm hal P&P serta pengalaman mengajar d kawasan luar bandar ataupun pedalaman d Sabah & Sarawak.. hanya ALLAH saja yg dpt membalas jasa kalian..

insyaALLAH, pjg umur, kita berjumpa lagi d masa hadapan...

TERIMA KASIH!

Monday, May 30, 2011

Konvokesyen IPG Kampus Zon Timur Kali Ke-3


Salam!

guys... ina nk update cket en.belog ni sebelum bulan Mei melabuhkan tirainya... jom bace...... :)

alhamdulillah, pada 29 Mei 2011 yang lepas, majlis konvokesyen ipg kampus zon timur kali ke 3 telah diadakan dgn jayanya.. majlis konvokesyen kali ini melibatkn 4 ipg zon timur iaitu IPG Kampus Kampus Dato’ Razali Ismail, IPG Kampus Sultan Mizan, IPG Kampus Kota Bharu dan IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan..

ms konvo agak sronok jugak sbb dpt jumpe adik2 junior, coursemates, lecturers... tp yg sedey nye, xsmua coursemates yg pegi.. hanya 4 dpd 21 org coursemates ina pegi sbb kebanyakkn derang nk wat persiapan utk sambut Hari Gawai d sarawak..

tp xpe, ade 8 org wakil dr KPLI Ambilan Jun 2009 pun dh kira baek.... kitorang borak2, hepi2, amek gmbr.. aduiiii... lain giler prasaan mase tu.. xsm mcm ngah study dulu.. ms kitorang bkumpul kali ni rs semacam je.. soalan wajib "camne sekolah?" hihhi.... masing2 dok cite pengalaman kat skola... itula hakikat sebenarnya.. ms study manis2 je kite rs.. tp bila dh posting, br rs pengalaman bkerja sebenar.. ada manisnya, ada pahitnya.. tp yg pahit tu, itula pengalaman yg terbaik utk diri kita.. percayalah... :)

ok2.. melalut plak ina ek.. hihi.. smbung lik hal konvo...

ina nk ucapkn terima kasih buat adek2, para pensyarah yg bertungkus lumus bekerja keras utk menjayakan konvokesyen kali ni.. tanpa usaha korang, majlis ini pasti xkn berjalan dgn lancar... hanya Allah yg dpt membalas jasa kalian semua..

ok2... jom2 kiter tengok gmbr yg sempat amek sekitar majlis konvokesyen ipg kampus zon timur kali ke 3....


: with KPLIans ambilan Jun 2009 - Yusri, Sya, Me, Kak Laila :

: with KPLIans ambilan Jun 2009 - Yusri, Sya, Kak Laila, Me n Mom :

: oke. ni isteri2 Cikgu Yusri.. kui3 :

: oke. bertambah 3 dh :

: amekkk!! 1 2 3 4 5 6??!! dasyat tol cikgu Yusri ni.. kui3 :

: keluarga bahagia.. hihi :

: ni la geng2 ambilan jun yg trun konvo. Siti Zaleha xsmpai lagi mse ni. smua nye ade 8 org dpd 40 org :

: with tutor, Puan Rashidah. comel sesangat die ni... :

: dlm dewan- sebelum majlis bermula :

: with kak Norm, mase beratur sebelum naik amik diploma :

: KPLI Ambilan Jun 2009 IPG KDRI , Program Pemulihan - CEMERLANG :

: its me! :

: selesai majlis- bergambar with parents :

: selesai press conference, bergambar atas pentas bersama penerima Anugerah Cemerlang yg lain :

: kalau ikutkn hati, nk je ina melompat. asal dak2 cemerlang yg lain ni posing yg sopan santun eh? :

: 9 penerima anugerah cemerlang dr 4 ipg kampus zon timur :

: bersama penerima anugerah cemerlang dr IPG KB - Mulyadi. beliau berasal dr Betong. ada jgk anak jati Sarawak yg bersama2 ina menerima anugerah cemerlang pd konvokesyen pada kali ini :

: with Mulyadi n parents :

: ANUGERAH KECEMERLANGAN - Alhamdulillah... syukur ke hadrat Illahi :

: CEMERLANG KESELURUHAN - ina berniat, ina berusaha, ina berdoa dan bertawakal, ina memohon restu dr parents, lecturers.. Allah hadiahkn buat ina anugerah ini... ALHAMDULILLAH :

: aku bersyukur sngt2... those book- I LOVE THOSE BOOK SOOO MUCH!! :


ALHAMDULILLAH. SYUKUR ATAS SEGALANYA

Andai Aku Adalah Tulang Rusuk Mu Yang Hilang...♥



Andai aku adalah tulang rusukmu yang telah hilang
Aku berharap
Jika nanti Allah mempertemukan kita
Kau akan selalu membimbingku
Agar aku menjadi wanita yang solehah
Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga
Kerana aku ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat


Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah buat anakku
Jadilah ayah yang boleh mendidik anak kita
Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita di dunia dan akhirat
Iaitu anak yang soleh dan solehah
Yang boleh menjunjung tinggi Agama Allah


Andai engkau ditakdirkan untukku
Ku harap kau boleh menjadi imam buatku dan anakku
Kau boleh menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita
Kau boleh mencintai aku apa adanya
Dan boleh menyikapi kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan


Dan andai aku salah
Tegurlah aku dengan kata-katamu yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan
Andai aku marah
Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu
Agar marahku boleh berubah menjadi kelembutan
Andai aku lupa
Ingatkanlah aku dengan penuh kasih sayang
Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita


Kerana..
Aku hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku
Yang bisa selalu membawa aku ke jalan yang diredhaiNya
Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu

InsyaAllah, aamiin

Thursday, May 26, 2011

Terengganu, here i come!


Salam...

guys.. cuti skola dh nk bermula.. tp ina cuti awl sbb nk fly ke Terengganu Darul Iman... atas urusan konvokesyen.... tp yg xsyok nye, ramai kawan2 ina yg satu program x g konvokesyen yg diadakan pada musim skola ni sbb tarikh die dkat sangat ngn Hari Gawai nnt... lgpun, mesti derang nk bli2 brg kan.. mcm kite nk ry, mane ade kite nk melancong lagi...

so, alang2 dh fly ke ganu, ina pon bhajat nk extend perjalanan ina... kemungkinan akan ke Penang & Langkawi... harap2 abah bg green lite... :)

k guys.. doakan perjalanan ina ea.. nnt ina update lagi... daa

Wednesday, May 25, 2011

jaga tutur katamu...


Salam!

guys.. agak lama ina x update pkembangan terkini kan.. ni la akibat nya apabila jari-jemari yg comel ni xbermaya nk menari2 d atas papan kekunci lappy tersayang... :) dh lame x update, br pagi ni ina terasa nk update en.belog... mungkin sbb mood baik nk cuti pjg kot... hihihii... k la, xnk melalut... kite berbalik pade tajuk entri kali ni... jaga tutur katamu..

Dari Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda;
"Seseorang yang kuat itu bukanlah orang yang dapat membalas pukulan lawannya, tetapi seseorang yang KUAT itu ialah yang dapat MENGAWAL DIRI & PERASAANNYA dengan BAIK ketika MARAH"
[Hadis riwayat Bukhari]

Kita boleh menuturkan apa saja kata-kata apabila kita sedang marah. kadang-kadang, tanpa kita sedar, kata-kata yg kita keluarkan itu boley mengguris perasaan sesetengah pihak yg tidak berkaitan secara langsung dgn kemarahan kita walaupun pada mulanya kita tidak berniat utk melakukan perkara spt itu...

oleh itu, sekiranya kita tidak berpuas hati tentang sesuatu perkara ataupun kita marahkan seseorang, jgnlah mengeluarkan kata-kata yang boleh mengguris hati org lain, trutama skali hati orang tua... sebaik-baiknya, kita berbincang secara tertutup.. skiranya perkara itu tidak berhasil, gunakan cara lain... kita punya byk pilihan... jgn sekat pemikiran kita dgn satu cara sahaja....

tetapi, sekiranya berdiam diri merupakan langkah terbaik pd ketika itu, tidak salah kiranya kita mengambil langkah itu sehinggalah keadaan tenang semula... berdiam itu lebey baik dpd kita mengguris perasaan org lain... berdiam itu lebey baik dpd kita mengeluarkan kata-kata kasar...

jgn kita lupa... Yang Satu sentiasa bersama kita saat susah dan senang... pada bila2 masa sj kita boleh mengadu pada yg Satu.. itulah yg lebey baik daripada kita menghebohkn kpd satu dunia amarah kita di mana kata2 kasar yg dkeluarkan ketika marah djadikn penilaian thadap diri kita secara tidak langsung... sebaik-baiknya, kita mengadu saja pada yang Satu.. dsertakan dgn kesabaran yg tinggi, insyaAllah, satu hari nnt, akan tertunjuk jua kebenaran yg kita inginkan...

oleh itu, kawal amarah kita, jaga tutur kata, jaga tingkahlaku, jaga cara percakapan , pemikiran kita... kerana itu semua lambang peribadi kita...

tu saje ina nk tulis arini... semoga menjadi panduan buat kita semua.. insyaAllah... wassalam...

Pertimbanglah baik2 sebelum kita berkata-kata... sebab kata-kata yang dilahirkan dari mulut kita itu mencerminkan peribadi masing-masing... baik atau buruk peribadi akan tergambar melalui apa yang diluahkan oleh lidahnya.. tutur kata juga menggambarkan maruah seseorang..

--diam itu ada manisnya--

ps: aip.. semacam emo je entry ni.. sepatutnye entri yg hepi2, kan nk cuti skola dh... hihihi... tp nk wat cmne, prasaan ini terguris akibat org d sekeliling... tabahlah wahai hati...

Tuesday, May 24, 2011

smakin memboolat.....


Salam!

membooooolat!! itu yg pasti... nk kata stress sngt, certain time je... nk kate hepi, xle jugak.. nk kate ati senang, xde la brape nk senang.. tp yg pasti, smakin membbbbooooollllaaaaat dh ni... hahahahha....

alahai... kene la diet nmpak gaye nih... :P akan diusahakan dlm ms terdekat utk control makan... harap2 berjaya... :D

-new ring??-

Saturday, May 14, 2011

Selamat Hari Guru


Salam!

Saksikan video sempena sambutan Hari Guru bg thn 2011; SK Datu Pengiran Mohamad Oya. Thanks kpd Cgu Fariz utk video ini.. Enjoy guys..





sajak buat semua guru..... yg pernah mengajar ku, yg kini bgelar seorang guru... dgn ucapan Selamat Hari Guru!!

Guru oh Guru

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetlaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Usman Awang
1979


Wednesday, May 11, 2011

teruskan kehidupan.....




"Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia..
Sedekahkan satu senyuman walau di hatimu tak lagi mampu bertahan..
Belajarlah memaafkan walau dirimu terluka..
Berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran
Hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi dugaan &
Berpeganglah pada ALLAH walau Dia tak kelihatan.."
-Dila Azmi-

Monday, May 9, 2011

trust....


She has secrets you'll never know or understand, she appears so strong on the outside, but on the inside her world is spinning upside down.

She's smiling and standing tall to the outta world, she's crying and breaking down in her inner world.

She appears so happy to her mates, but alone, she shares her tears with her pillow.
She knows not to get her hopes up, as they always come crashing down.
She's heard it all before & felt it all.
She's experienced more then her fair share.

1 touch & she'll flinch
1 harsh word & she'll cry
1 bad moment & she'll break down

she trusts no one, because the people she has, hurt her & leave her to pick up the pieces.
she believes no one, because the people she has, lie & betray her.
So for now she'll keep to herself & pretend everything is fine, when everything is wrong.

Saturday, May 7, 2011

Wahai kau pasangan tulang rusukku...


Siapa dan dimanakah kau aku mencari

Ku harap saat itu indah dalam pencarianku

Aku hanyalah sebutir pasir dihamparan luas

Dilahiran dengan suka cita

Dibesarkan dalam kasih keluarga

Dengan harapan suatu saat aku boleh berbahagia

Menemui kekasih sejati yang memberikan cinta

Mengasihi dengan tulus apa adanya


Wahai kau pasangan tulang rusukku

Harapan tulus ku aturkan untukmu

Semoga kau boleh memberikan semua tu

Menjadikanku insan bahagia dengan kasihmu

Membuatku dekat pada Illahi Rabbi ku

Selalu merindukan kehadiranmu

Untuk beribadah bersama dalam naungan kasih sayangmu

Menciptakan istana tahajud dalam sujud panjang bersamamu

Menggapai keredha’an dan syurga Illahi Rabbi ku


Saat janji indah sehidup semati kau ucap untukku

Disaat kau halal bagiku

Semoga saat tu adalah awal tanggungjawabku

Menjadi imam yang setia bagimu

Mengabdikan diri sepenuh jiwaku

Berjuang bersama menegakkan panji Islam itu tekadku


Kau adalah yang terindah bagiku

Segala ucapanmu adalah sebuah motivasi bagiku

Selama baik dalam syari’atku

Bersama harungi bahtera kehidupan baru

Menciptakan keluarga sakinah mawardah

Menjadi madrasah indah bagi buah hati kita

Membentuk mujahid dan mujahidah

Yang ditangannya ada semangat jihad

Menegakkan panji-panji islam

Berjuang dengan hati dan jiwanya sebagai syuhada’

Dengan balutan kasih sayang yang indah


Kau hadir sebagai penyempurnaku

Rengkuh aku dalam kasihmu saat aku berada dalam kelemahanku

Ketika amarah merajai hidupku

Jadikan dirimu penyejuk hati dengan senyuman ikhlas dan perhatianmu

Penenang aku dengan kasih lembut mu itu


Ku hanya ingin menggapai keredhaanmu wahai pasangan tulang rusukku

Saat diri ini menutup mata meninggalkanmu

Untaian doa kan senyuman ikhlas akan mengantarkanku

Kerana engkaulah pelengkap kebahagianku..


kredit : http://www.facebook.com/pages/Why-So-Serious/209495085737041

Sumber: http://akuislam.com/

dirimu satu....




i will always love you kekasihku
dalam hidupku hanya dirimu satu
i will always need you cintaku
selamanya takkan pernah terganti

ku mau menjadi yang terakhir untukmu
ku mau menjadi mimpi indahmu

cintai aku dengan hatimu
seperti aku mencintaimu
sayangi aku dengan kasihmu
seperti aku menyayangimu
i will be the last for you
and you will be the last for me

i will always love you kekasihku
dalam hidupku hanya dirimu satu

ku mau menjadi yang terakhir untukmu
ku mau menjadi mimpi indahmu


Thursday, May 5, 2011




aku redha
andai kau jauhkan diri
membawa hati dan mimpi
membiasa hidup

aku redha
walaupun dada terburai
jiwa tak bisa menghurai
betapa cinta padamu

Wednesday, May 4, 2011

fobia cinta....




Pijakan kaki bagai tak terasa
Setiap kali lihat kau tersenyum mesra
Tapi hati masih tak berani lagi
Menghampiri

Denyutan jantung aku tergendala
Kerana hati aku berkata-kata
Jangan terkena untuk kali kedua
Kan sengsara


Bukan aku tak sudi bersama
Cuma diri tak sanggup terluka
Dulu terlalu percaya
Tak sangka aku mangsa
Fobia cinta

Kini kau datang tawarkan segala
Bulan dan bintang seluruh angkasa
Namun aku masih ragu-ragu jua
Tak terima

Entah bila
Akan dapat percaya semula
Oh manusia yang kata
Cintai mereka
Adakah aku fobia cinta

Denyutan jantung aku tergendala



Tuesday, May 3, 2011

ada cinta....




ucapkanlah kasih satu kata yang ku nantikan
sebab ku tak mampu membaca matamu
mendengar bisikmu

nyanyikanlah kasih senandung kata hatimu
sebab ku tak sanggup mengartikan getar ini
sebab ku meragu pada dirimu


mengapa berat ungkapkan cinta
padahal ia ada
dalam rinai hujan
dalam terang bulan
juga dalam sedu sedan

mengapa sulit mengaku cinta
padahal ia terasa
dalam rindu dendam
hening malam
cinta terasa ada