mari ikut

Sunday, July 18, 2010

p e r j a l a n a n [part 2]


Salam!

jom kite sambung lik kisah perjalanan part 1 aritu. penamat entri tersebut berbunyi "will i survive?"

jwpnnye, YES!!! mmg aku survive spjng setahun kat sana...alhamdulillah, aku bersyukur! aku bersykur kerana, spajng aku kat Tganu, perjalanan nye agak mudah, xla sesusah sperti yg aku jangka. nk balek kpg, mmg agak payah, smua nk gune duit. so, masa sem 1, aku x lik swak langsung. nk jimat duit la katekan.

masa cuti sminggu ptengahan kursus tu, aku ngn ida decide utk stay kat ganu je, housemates n coursemates yg lain sume lik swak, merindui swak kate mereka. aku ngn ida lak, nk save bajet utk bli tket n barang utk raya. haha. pastu, mase cuti raya pon, aku x lik swak. sedey! tp, xpe, aku lik kpg jugakkk, aku lik PENANG! (snang kn org yg byk kpg ni... hihihi...) so, cuti raya aku habiskn kat penang, dgn tok wan, mak tok, mak uda, n adik-bradik ummi yg lain. bes gak feel raya kat sana, 1st time la katakan. haha. xrase pon sedey sbb xlik swak, sbb sane pon family gak. xde lak aku tkenang kek lapis ke, rendang ke, kelupis ke pg raya tu. pelik tapi benar. haha. apepon, aku tetap enjoy lik raya kat penang, sbb leh raya ngn sedara ummi. =)

after raya, bermula la khidpan yg sentiasa sibuk, pelajar kpli, kalo x sibuk tu bukan kpli ar. tol x? hihi. tp, alhamdulillah, dpt d lalui dgn jayanya.. =) so, lpas raya tu, mmg mhitung hari la nk lik swak utk cuti hujung tahun yg pnjg!! =)

so, cuti yg dtunggu muncul gak, bercuti bsama kluarga tsayang, tman2... tp, tanpa siapa duga, cuti yg spatutnya menggembirakn diriku bertukar nightmare... haha. ngeri xbunyi nye? hihihii. tp mmg tu la exact word yg spatutnya d guna utk menggambarkn percutian ku masa tsebut.

dh2, xnk cite pasal pcutian hujung tahun yg nightmare itu. bl tamat cuti, aku balek smula ke Tganu... masuk kelas 2minggu, kitorang wat persediaan utk praktikum ckit... ms ni, lecturer byk bincang pasal praktikum. aku agak risau gak. ni 1st time nk ngajar budak2 sekolah rendah sbb b4 ni aku ajar budak2 kat U ngn IKBN jer..... huhuhu... aku hanya mampu berdoa & berusaha utk wat yg tbaik je... Alhamdulillah, 12minggu berpraktikum, dpt aku jalani dgn baik, & jaya nya walaupun tdapat insiden2 yg tragis, kenangan pahit & manis, cabaran & dugaan yg mjadi pengajaran dlm hdup aku! =)

swaktu praktikum, byk jgak yg aku pelajari dpd lecturer2, guru pembimbing, guru2 kat sekolah, rakan2 & murid2... sape kate murid2 xmnyumbang swaktu kita berpraktikum? mereka la pnyumbang paling besar pada pndapat aku la... sbb tanpa mereka, kita xkan belajar utk menjadi seorang guru. tol x? sblum ni, ms kat IPG, kita dok blajar teori je kan. bila dh masuk sekolah, kita dpt rasai pengalaman sebenar... kadang2, apply jugak teori2 tu, ade yg menjadi, ade yg x jugak. so, masa aku berdepan dgn murid2 ni, aku telah mcuba pendekatan cuba-jaya utk mengawal kelas, menarik minat mereka... hihihi...

aku beruntung sbb berpeluang utk mengajar arus perdana & kelas pemulihan.. so, di sini, mcm2 karenah murid yg aku temui.... murid2 arus perdana, lain ragamnya.. murid2 pemulihan plak, lain ragamnya... mengajar 8 org murid d kelas pemulihan memerlukan lebih byk tenaga, perhatian, pemerhatian daripada mengajar 40 org murid arus perdana... itu pendapat peribadi aku la... ini d sebabkn, murid2 pemulihan memerlukn perhatian yg lebih dpd guru mereka. murid2 itu jugak agak manja & suka merajuk.. kalo aku puji sorang budak tu kan, yg lain akan tarik muka. terpaksa la aku puji jugak, tp setelah dia melakukn kerja dgn baik atau menunjukkn tingkahlaku yg aku ingini... kalo x nnt, naik kepala la derang kan... hihihi...

dan, swaktu aku mengajar murid2 kelas pemulihan, ade jgak murid2 bukan pemulihan ingin masuk ke kelas pemulihan utk belajar.. aku ingt lagi, budak tu namanya AMIR... die suke sngt nk masuk ke kelas aku, padahal dh reti baca dh. tpaksa la aku pujuk beliau dgn mengatakn bhw, die boley masuk utk membaca d kelas pemulihan, tp bukan waktu p&p, die boley masuk waktu rehat atau masa sebelum balek. so, slalu jugak la die masuk kelas pemulihan b4 balik sekolah... :)

swaktu praktikum, aku agak pelek dgn keadaan ini.. tp, akhirnya aku telah temui jawapannya sewaktu aku interview SPP aritu.. Guru Besar SK Padang Hiliran mengatakan bahwa, keadaan itu berlaku menandakan bahawa keadaan kelas pemulihan itu kondusif dan sesuai dgn jiwa murid2 utk masuk belajar d dlm kelas tersebut.. dlm hati aku, aku amat bersyukur dgn keadaan ini... sbb aku dgn temanku, ida bekerja keras utk transform kelas pemulihan tsebut spt yg kami inginkn. kami telah mengubah susun atur perabot serta menambah kad2 suku kata bunga d dinding2 dan papan notis d dlm kelas tersebut... adela jugak hasil tinggalan kami d sana kan... selain tu, kebanyakkn ABM yg aku buat pun aku tinggalkn d sana utk kegunaan kak Minah... :)

haa, tula pengalaman swaktu praktikum, kalo nk cite lagi, alamat smpai tahun dpan blum tentu habis.. hihihi. so, seterusnya, setelah tamat praktikum, kitorang pun masuk lik IPG, berjumpa plak dgn coursemates yg lain sekolah. wah, mcm2 cerita nk d cerita.. mane x nye, 3bulan xbersua muka. jd, riuh rendah la tapak perhimpunan tu... hihihihi.. pastu, baru la nmpk muka2 junior KPLI ambilan jan 2010... :)

so, masuk kelas cam biasa... ade refleksi praktikum dgn lecturer & unit praktikum... pastu, ade kursus2 cam kursus dadah, kursus kwarganegaraan, ade kejohanan olahraga.. bila smua tu dh brakhir, tibe la masa utk xm.. ms ngah study utk xm, derang kat ipg sambut hari guru... kitorang xley nk join, sedey amat! sbb masa tu sibuk nk study utk final xm. berkorban la kan.. dgr cite cam menarik, sbb derang lecturers pon join. wah, amat jeles ms tu!

ms dok sibuk study utk final xm tu, muncul la seorang hamba ALLAH ni... (aloh, time2 gini plak nk muncul kn.. hihihi.. jgn marah ye yg ;p ) agak terganggu la study aku, tp, mujur la ade dh bc ckit2 masa prak, ms nk test IP.. kalo x, naya aku ms xm... hahahaha... tp, aku xmarah pn kat dia walaupun dok sibuk kacau org nk study dgn mngajak g makan la ape la... aku dh ckp, lpas xm aku pertimbangkn lagi, tp esoknye, ade lagi mengajak.. byk kali jgak la aku reject ajakkan beliau, tp kali tu, agak kesian la plak kat die. beria & bersungguh ngajak, so, mlm tu aku on jer.. hihihi... ;)

alhamdulillah, final xm dpt dlalui dgn baik, paper dpt djawab dgn agak ok la, wpun xbrape nk yakin utk paper Ilmu Pendidikan. soalan agak tough, & masa plak xcukup. biase r tu, kalo xm mmg xcukup masa sokmo kan... hahaha ;D lepas final xm, berehat seketika, & bersedia plak utk kursus pedalaman, interview SPP & kursus induksi!

ms kursus pedalaman tu, byk jugak input yg kitorang perolehi, kire nye, dh bersedia la utk ke pedalaman.. hahaha... sal interview spp lak, agak nervous, sbb dgr cite, derang yg interview awal2 tu, siap d tanya pasal Ilmu pendidikan, isu smasa yg tgh hangat cam pisang goreng, sal major masing2, sal buku RPH, sal negeri sendiri.. aku plak agak bernasib baek, sbb aku hari terakhir.. interviewer tu byk tnye pasal pemulihan, isu semasa xde langsung! (alhamdulillah) pasal ilmu pendidikan pun xde, sal buku rph pun xde. tp pasal negeri sendiri ade!

meh aku cerita detail plak utk interview SPP tu... sebelum aku interview, aku nervous sngt2, xtahu knp. makin aku baca, makin aku menggigil. last2, aku ambik peluang yg ade utk call ummi n abah.setelah aku bcakap dgn derang, barulah aku rasa sedikit tenang... bila tiba giliran aku, aku masuk lalu aku bg salam, aku pass buku rph, then derang suruh duduk baru aku duduk. kemudian, spt biasa, die suruh cerita pasal diri sendiri... aku pun cerita la pasal aku. aku cite dr kecik smpi besar tu (sbb aku mmg plan nk buang ms kat situ).. aku cite sal pengalaman mengajar kat ikbn, then aku cerita aku terjumpa seorang student tu, nk tulis nama sendiri pun nk kene rujuk IC beliau lagi. dr situ, timbul rasa kasihan & simpati aku akan golongan spt ini, then masa tu la aku decide, if aku nk jadi cikgu, aku nk mengajar mereka yg bermasalah 3M... then, interviewer tu mcm tertarik dgn masalah budak tu, derang pun tnye lagi sbb nk tahu lebih lanjut pasal budak tu.. haa, kan termasuk sudah derang dlm prangkap samar aku... hihihihii... aku ape lagi, cerita la dgn pjg lebar... (inilah caranya utk memerangkap interviewer, kite bercerita & pastikn benda yg kite citer tu yg kite nk derang tnye. highlight point yg kiter nk derang nmpk n derang akan tnye!) percubaan pertama aku utk memerangkap interviewer dh berjaya... hihihihi...

seterusnya, GB tu tnye pasal pemulihan.. aku cerita lagi. tp kali ni, aku lebih byk cerita pasal kelas yg kondusif. aku cita la yg aku & ida transform kelas pemulihan, minat murid bertambah. nah, die tnye lagi pasal pemulihan. aku pun bercerita la pengalaman aku swaktu d SK Pengadang Baru (skrg tukar name dh, jd SK PADANG KEMUNTING! ;P ) alhamdulillah, berjaya jugak perangkap kedua..

tp, wakil SPP langsung xtnye soalan lagi kat aku. ms tu, aku blum boley menarik nafas lega... huhuhu.. kot2 wakil SPP tnye sal isu semasa ke, naya aku.... so, GB tu pun ckp kat wakil SPP yg die dh xde soalan lagi.. adoi~ bedebar aku.... so, aku pun nantikn soalan dr wakil SPP.... die belek file aku.. die tnye, "Siti, awak berasal dr Sarawak. Sarawak bhgn mana?" (owh, dlm hati ms tu, aku ingt die nk tnye, swak ade brpe bahagian, tp jangkaan ku meleset. huhu).. pastu aku jawab la dari Sibu. pastu die ckp.. D Sibu, ade seorang pejuang bernama Rosli Dobhy... (nahhh!!! mengena jugak akhirnya.. spt yg aku jangka pada mlm sebelum nya yg aku akan d tnya soalan pasal Rosli Dhoby)... pstu die tnye, ape yg Rosli Dhoby dh buat... aku ape lagi, aku bukak la citer pasal Rosli Dhoby dgn panjang lebarnye.. huhuhu.. Alhamdulillah, instinct yg aku dpt mlm sebelum nya utk mncari info pasal Rosli Dhoby mbawa hasil jugak.. mmg bertuah sungguh aku... pada masa tu aku bersyukur tidak henti2.... then wakil SPP tu pun cakap.. "ok. itu saja." aku pun dgn nada tkejut & spontan menjawab "eh, tu je ker?" (hahahahhaha!!) wakil SPP pun mjawab, "aah, tu jer.. awak boley kluar".. aku pun ucap terima kasih, lalu aku ambil file & buku rph dgn prasaan yg msh tekejut & malu dgn respon aku sebentar td... hhahahahha....

adoi, cmne la boley tkeluar soalan "eh, tu je ker?" haha, malu xtkata aku masa tu... bl aku citer kat bdak2 lain yg masih mnunggu giliran, derang pun pelek dgn tindakan aku... siap boley gelak2 lagi mase interview tu... adoi~ tp, itu realiti nya... aku terkejut masa tu, sbb org lain pnya la bercerita bagai nk rak pasal interview, tp bila part aku plak, lain plak jadinye.. yg d tnye, hanyalah pasal pemulihan, pasal negeri swak & pngalamn aku mgajar d ikbn. mane x nye aku tkejut. xde tnye pasal isu semasa, xde tnye psal ilmu pndidikan... tp, betul la ape org ckp kan, lain org lain pengalamannya.. alhamdulillah, aku bersyukur sngt ms tu, sbb interview aku berjalan dgn jayanya!! ;) so, lpas interview, aku pun sms kat hamba Allah tu, die hepi dgr aku boley buat dgn baik.... & aku call ummi & abah utk bcerita pengalaman intrvw... derang pun turut bsyukur....

selesai interview SPP, bermula plak kursus Induksi... induksi cam biasa, duduk dlm kelas, dgr lecturer bsyarah kat dpan.. haha.. selebihnya, baca notes... dr 8pg-430ptg. haa, masak aku dlm bilik kuliah.... adoi~ pastu, kepala pening plak kene wat asmnt individu la, bkumpulan la... pastu bsiap sedia utk xm la.. adoiiii!! pack!! mmg pack gile ar... tp, alhamdulillah, induksi pun dh d lalui dgn jayanya... syukur ke hadrat Illahi..

bl dh habis induksi, maka tiba la masa nye utk kitorang berpisah.. wah, sedey2... mmg part paling xsuke... mane xnye, dh setahun bersama2 bjuang d negeri org, tibe masa plak kitorang berpisah... yg satu sarawak tu pon blum tentu akan senang utk bjumpa. phm2 la swak tu kan.. bukan nye kecik! kitorang bersalaman, bermaafan sebelum balek.... ntah bile akan berjumpa lagi.. so, smua deal utk tetap bhubung d FB! =)

pd 24jun2010, tibe plak turn aku utk pulang ke negeri tersayang, bumi kenyalang... berpisah dgn si dia utk seketika (insyaAllah, panjang umur, kita akan bjumpa lagi yer.. "have some faith"--- si dia slalu sebut statmnt ni)

dok kat rumah, aku hanya perlu menanti.. menanti result posting & result final xm.. & tanggal 5julai2010, result xm pon kluar.. alhamdulillah, rakan2 sekelas pemulihan smuanya cemerlang! Terima Kasih wat semua pensyarah yg byk berkongsi ilmu dgn kitorang! jasa anda smua xkn kamu lupakan..

aku plak, dpt result yg agak ok.. alhamdulillah! tanpa aku duga, dgn terlalu byk nye dugaan yg aku tempuhi swaktu menjalani program kpli, aku akn dpt result se ok ini... huhuhu... nk cite kat cni, malas la plak.. tp, rakan2 yg rapat, mesti tahu apa yg tlah blaku pd diriku swaktu semester 1, ms cuti hujung tahun & ms awal2 praktikum... mmg berat ape yg telah aku tempuhi, pelbagai masalah yg aku lalui... menangis mmg rutin harian aku ms tu.. alhamdulillah, family sntiasa ada bsama terutama skali ummi.. beliau byk memberi nasihat & dorongan buat diriku.... thanks ma!! dh2, xmo ingt pengalaman pahit tu lagi... ;)

now, aku cuma tunggu masa plak utk menunggu surat posting.. bersediakah aku? hanya aku yg mampu utk menjawap persoalan itu........ pape pon, terima kasih buat smua yg pernah hadir dlm hidup ini & byk memberi pertolongan, pengajaran swaktu aku bersama kalian.. aku sentiasa doakn yg terbaik utk anda smua.. insyaAllah!!

jumpa lagi dlm entri akan dtg... wassalam...

1 comment:

  1. slm knal....
    i like it....
    visit my blog http://kemisterian-cinta.blogspot.com

    ReplyDelete