mari ikut

Tuesday, July 13, 2010

p e r j a l a n a n


Salam!

baru arini ade kekuatan utk meng-update encik belog~ idea yg datang bukan main byk, tp masalahnye, jari jemari yg comel2 ni agak malas utk menari2 d atas papan kekunci yg vogue itu! huwaaa~

ok, back to da topic ya..
-p e r j a l a n a n-

arini aku nk citer sal perjalanan la plak.. (perjalanan hidup aku la, wat pe lak nk cite sal org lain kn) hihihi.... k k, kite sambung eh...

tak sape leh jangka kan, apa yg kita inginkn selama ini, akan kita perolehi walaupun dgn cr yang berbeza, cara yg kita x duga, cara yg agak sukar dan mcm2 lagi lar.. begitula perjalanan hidupku...

perjalanan utk menjadi seorang guru yg telah aku lalui bukanlah melalui jln yg mudah.. pelbagai rintangan, dugaan n cabaran telah ku lalui sebelum berjaya bergelar seorang GURU.. alhamdulillah, aku amat BERSYUKUR! syukur yg sering kali aku ucap tanpa jemu sejak aku d terima masuk ke dlm program KPLI d IPG KDRI....

tak pernah ku duga, cita2 sejak kecil yg hanya angan2, kini bertukar menjadi realiti... cewah! :P tp, betul la... mmg aku x sangka. dulu kn, mase dpt matrik, ade la simpan sdikit harapan utk jadi cikgu dgn meneruskn pengajian d upsi, tp, bl result kluar, dpt unimas plak. huwaa~ sedey ms tu.. ingtkn dh tertutup la impian utk jadi cikgu kn. tp, dgr pasal kpli, smgt tu dtg lik. so, aku bsmngt utk menamatkn pngajian d unimas dlm bidang yg agak pelek pada mulanya, tetapi akhirnya, aku suka lalu aku jatuh chenta~!! hihihi....

setelah tamat pngajian d unimas, aku mula ushar kemasukan ke kpli. pada tahun aku sepatutnya konvo, pengambilan utk kpli ade bukak, tp syarat2 yg d tetapkn membuatkn aku x layak utk memohon. aku mohon jugak, walaupun ade 1 syarat yg aku x dpt penuhi. huhu... org kate, cube je, mane tahu rezeki. kalo x dpt pon, at least aku ade idea gak cmne rupe soalan mtest, cmne pjalanan interview kn. kot2 taun dpan tringin nk mintak lagi, adela pnglaman sebagai bekalan =)

& spt yg ku jangka, percubaan petama, mmg xmenjadi. so, aku truskn khidupan smbg short courses kat PPKS; program --> Safety & Health Officer selama 6bulan. byk gak pengalaman pahit n manis spjng program tsebut yg mematangkn diriku.. ( haha, matang ker? ) tp, spnjg cos tu, aku mmg enjoy la. mane x enjoy, rakan sekelas smua BEST2!!!! hihihi....

ok, dlm ms aku mhabiskn cos d PPKS, tawaran KPLI telah d buka skali lagi. tp, perasaan utk mohon kali ni, x sama mcm yg lepas. aku mcm nk x nk je mohon. tp, ntahla, kaki ni cam sdap je g bsn utk bli num.pin. hahaha. so, aku pun dgn malas mengisi maklumat permohonan, then, cek result, berjaya utk ambik MTEST.. masa nk trun MTEST ni kn, alahai, punya laaaaa mcm2 dugaan. bukan dugaan dtg dr luar, tp dugaan yg dtg dr dlm diri sendiri. haha. aku malas nk pegi. tp, ada sorg kawan tu, siap paksa lagi suruh pergi. and THANKS la utk kawan tersebut, tanpa paksaan dr dia, confirm aku xley jadi seorang guru spt hari ini. :)

lepas mtest, aku meneruskn khdpan spt biasa, & trus menanti result utk interview kpli lak. hari yg d tunggu, result kuar, tahniah, aku berjaya d panggil utk interview. dgn persiapan yg xseberapa, aku sekali lagi, dgn berat hati serta berat kaki pergi interview. mujur la aku nye interview sesi ke2, jam 11pagi. kalo jam 8pagi, confirm aku x g nye!

pada pagi tersebut, dgn malas nya aku bersiap2 utk interview, drive slow2, beli newspaper, beli bfast, makan dlm kete kat tmpt parking IPG KBL, bace notes. cukup masa, dgn langkah yg AMAT BERAT aku pegi tempat interview. haha. dlm kepala, "eh, betul ke aku nk interview ni?". dlm hati plak, "tawakal je la eh, dh smpi dh pon." hahaha.

masuk dlm, tengok list nama. YIPPIE! gembira! ade la nama yg aku kenal. tp, batang hidung si temanku itu xnmpk pon. dgn malas + nervous aku pun menyusun sijil2. kelihatan calon2 lain, sibuk berbincang isu smasa & isu pendidikan. aku? dlm kepala, KOSONG! aku mls nk serabut2 dgn budak2 tu, aku wat dunno je. haha. biarla nk jadi ape pon, yg pasti aku mmg xde smgt dh aritu. so, aku teruskn la sesi interview tu jgn agak jayanya utk sesi berkumpulan, tp ms sorang2 agak hampeh. haha

selingan -mesti korang pelik kan. aku minat sngt nk jd cikgu, tp knp percubaan kali ke2 ni aku mcm nk x nak je kan. aku pun pelek. smpi hari ni aku xde jawapan utk soalan tu jugak. haha -

ok, sambung lik. lepas smua tu berlaku, aku xletak harapan tinggi sngt la nk dpt masuk kpli ni. sbb, prestasi ms sorang2 tu yg buat aku x yakin. padan muke! hihihi ;P pastu, aku ape lagi, mula la mencari dan terus mencari mana2 kerja yg sesuai dgn jiwa ni.

pada suatu hari, aku dpt panggilan dr pihak KPM. hah~ aku d tawarkn jawatan Pegawai Pentaksir d SK Methodist, Sibu. agak menarik, gaji pun menarik, tp yg xmenarik, kontrak selama 6bulan. tp, memandangkn aku jobless pada ketika itu, aku pun ape lagi. terima je la tawaran. huhu.

so, aku mule keje jam 7pagi, balek keje jam 1ptg. wah, syokkn hari2 gtu. masa keje ikut masa sekolah, so agak bersenang lenang la aku. minggu petama & kedua, aku xtrun keje. sbb sekolah cuti. hihi. minggu ke3 baru aku mula keje. tp bukan keje yg spatutnye aku buat. aku wat keje ofis je, tolong PK 1 kat bilik dia. lgpun pihak sch xtahu ape job scope aku sbb ni jawatan baru. so, aku kene tunggu briefing dpd pihak lembaga peperiksaan malaysia. so, aku trun sch hanya utk tolong pk1 wat keje. haha.

pada 17jun, result kpli kuar. tp aku lupa. pagi tu, ms nk trun sch, aku tringt sumtng psl tarikh tu.. aku punya la kerah otak, last2 aku teringt, kawan aku nye bday. so, aku lupa la pasal result kpli yg spatutnya kuar on dat day.. aku drive g sch cam biasa, wat keje. pastu, jam 8am, msg masuk dpd seorang teman aka kekasih gelapku. tetttt~ hahaha =) msg tersebut berbunyi spt berikut.

"TAHNIAH!"

aku pon pelek. asal lak mamat ni tiba2 nta msg gtu kat aku eh. aku malas nk reply, lmbt nk smpi berita. ape lagi, aku call la mamat tersebut. huhu.. die ckp, aku dpt kpli. aku bersyukur. then aku tnya kat mana. die suruh teka. ok. aku pun bermain teka-teki pagi2 buta dgn mamat tu kat dlm bilik PK1. haha! aku teka IPG Bintangor. dia cakap salah. aku teka ipg ktar. dia cakap salah lagi. aku teka, kampus batu lintang. salah lagi. miri pon salah. erk~ aku dh mula gelisah. mana x nye, habis ipg satu swak aku sebut, satu pon xkene. aku meneruskn permainan dgn meneka sabah, dia bilang salah. aku teka kl pon salah. johor? salah lagi. bhgn utara, salah juga. haa~ aku menjadi smakin berdebar dlm bilik PK1. last2 aku kalah, mlas nk teka2 dh. aku suruh je die sebut dpt negeri mana. dia cakap dpt kat TERENGGANU. gulp! telan air liur lalu air mata berguguran jatuh ke bumi. haha. serius. aku x tipu. mmg aku menangis saat dia sebut aku dpt kat TERENGGANU. mmg xpnah dlm kepala akan sampai sejauh itu. kalo setakat kl atau utara tu aku x kisah. mmg tempat permainan ku. tp, sebelah pantai timur ni, aku agak susah utk smpi. sbb xde sedara mara kat sana. dlm kepala, "will i survive?"

**akan bersambung dlm part 2 ;)

No comments:

Post a Comment